Tidigare publicerat
i Dagens Nyheter den 13 maj 2002
Bilden på DN:s förstasida får det att
svindla till. Tidningens datum är den 22 april 1917. Det går att
känna igen platsen, planen framför riksdagshuset i Stockholm,
fastän inte mycket av bakgrunden går att urskilja. Planen är nämligen
fylld av människor, ty samma eftermiddag hade mellan åtta och
tiotusen demonstrerande arbetare omringat Riksdagshuset. Som
Anders Isaksson skriver i sin bok ”Per Albin: revolutionären”:
”Om en revolution ägt rum i Sverige, skulle den mycket väl ha
kunnat börja där ute på den öppna planen utanför
riksdagshuset (...)efter en lång, kall och svår vinter då det
– som det hette i en insändare – ’varit brist på allting
utom dyr föda’.”
Ordet
”revolution” kan förefalla dramatiskt. Ändå: när man sätter
sig in i materialet står det ganska klart att det ligger till
just så. Sverige stod våren 1917 på randen till en revolution.
Varför den inte blev av kan man nästan läsa sig till mellan
raderna i detta åttiofem år gamla nummer av
DN.
Under åren 1916-1919 svepte en våg av
revolutioner och inbördeskrig över Europa, från påskupprorets
Irland, över mars- och oktoberrevolutionernas Ryssland till rådsrepublikernas
Tyskland och inbördeskrigets Finland. I samtliga fall handlade
det om gamla hierarkier som satts i gungning av första världskriget,
om skeenden som kom att sätta djupa spår i de respektive ländernas
självförståelse. Men i historieböckerna kan man få intrycket
av att all denna sociala oro tog ett skutt över Sverige; möjligen
talar man kort om ”hungerkravaller”. För att få reda på hur
dramatiskt läget var får man gå till en mager facklitteratur
eller rakt på samtida källor.
Just det faktum
att våren 1917 hamnat i någon sorts ideologisk radarskugga hänger
samman med att vi är dåliga på demokratins historia i Sverige.
(Fråga: när ägde det första valet rum där män och kvinnor
deltog med allmän och lika rösträtt? Rätt svar är 1921. Förra
året avstod vi alltså från att fira den svenska demokratins 80-årsjubileum.)
Det är ändå den
kalla våren 1917 som det demokratiska genombrottet på allvar äger
rum i landet. Och ja: saker och ting hade kunnat utvecklas
annorlunda.
Sen vår. På fotografier kan man se hur träden
står nakna och isen ligger på havsvikar i hela landet en bra bit
in i maj. På grund av den konservativa regeringen Hammarskölds
politik var Sverige avskuret från livsmedelstransporter utifrån
– samtidigt som stora mängder livsmedel exporterades, främst
till Tyskland. I mars, strax efter den första ryska revolutionen,
hade ministären Hammarsköld (i folkmun kallad ”Hungersköld”)
tvingats avgå. Man ersattes av den mer pragmatiska, men lika
konservativa ministären Schwartz, som började med att skapa sig
en bild av livsmedelssituationen i landet. Resultatet fick dem att
blekna.
Det var just den
nakna bristen på bröd och potatis som veckan före
demonstrationen framför Riksdagshuset fått det att explodera i Västervik.
Mitt på dagen den 16 april utbryter en mer eller mindre
improviserad strejk, tusentals arbetare strömmar in till centrala
staden och låter sitt missnöje gå ut över misshagliga
fiskhandlare och mjölnare som utsätts för viss plundring.
Under tidiga
eftermiddagen infinner sig ett svävningens ögonblick, när det
kan gå hur som helst: stora människogrupper rör sig genom
staden, vandalisering hänger i luften. Här inträffar något man
nästan bara ser i filmer eller läser om i romaner. En man ställer
sig på en potatislåda på stadens torg och håller ett tal, där
han påpekar att alla bär ansvaret för att ha låtit situationen
utvecklas så långt. Han uppmanar folk att gå hem, för att
senare på kvällen samlas i nykterhetslogens lokaler.
Mannens namn var Frans Johan Gustafsson, sliparbetare och
ledande profil bland Västerviks syndikalister. Tack vare honom länkas
oron över i politik. (Han har ett drygt år kvar att leva: hösten
1918 dör han i spanska sjukan.) I den resolution som mötet på
kvällen beslutar anta kräver man långtgående inflytande över
livsmedelspolitiken och höjda löner, krav ackompanjerade av vaga
hot. Texten sprids som en gräsbrand över landet: under de följande
veckorna formuleras liknande resolutioner i nästan varje större
stad, hungerkravaller och demonstrationer utbryter i över hundra
svenska städer och brukssamhällen, oroligheter som också
sprider sig till tjugutalet regementen. Mycket påminner om
utvecklingen i Ryssland, vilket bistert noteras av delar av den
svenska överklassen. I Stockholm bildas på Östermalm en
”skyddskår”, med centrum förlagt till Krigshögskolan, och
kvitterar med polisens goda minne ut vapen för att vara beredda
inför första maj. Det är laddat för en politisk katastrof.
De tiotusen arbetarna har samlats kring
riksdagshuset den 21 april för att kräva att ”Västerviksresolutionen”,
eller delar av den, antas som socialdemokratins program.
Demonstrationen är otillåten, men möjligen organiserad av de
socialdemokratiska fackföreningsrörelserna, som vill återvinna
initiativet från syndikalisterna. Ledande sossar som Hjalmar
Branting och Per Albin Hansson kallas ut för att tala. Hansson håller
sig nära Västerviksresolutionens formuleringar, men leder över
kraven mot en författningsreform: hans appell mynnar ut i ett
krav på allmän rösträtt.
Det är under Per Albins tal som någonting håller på att
ske som kunnat få svåra konsekvenser. Polisen, under ledning av
Stockholms konservative polismästare Tamm, har med stöd av militär
omringat hela riksdagsområdet. Tamm, som också var inblandad i
bildandet av Stockholms skyddskår, ämnar avlysa demonstrationen
med våld om så krävs och arrestera Per Albin för uppvigling.
Några hundra beväpnade soldater och poliser mot tiotusen
obeväpnade arbetare. Situationen i centrala Stockholm hade med
ens kunnat påminna om den i Petrograd. Närmast bakom den ännu
talande Per Albin står Social-Demokratens reporter Nils Horney,
som blir ögonvittne till vad som sker, något han inte berättar
öppet förrän han 1969 ger ut sina memoarer:
”Bakom mig öppnades riksdagshusets port på glänt. Ut
kom polismästare Tamm i guldsmidd uniform. (...) Jag såg att
stora polisuppbåd anlänt och tagit ställningar bortom
folkmassan. Polismästare Tamm höjde sin högra hand, i vilken
han höll sina vita handskar. Det var tydligt att han ämnade ge
signal till polisförstärkningarna. Hade dessa gått till angrepp
i ryggen på de mellan riksdagshuset och Norrströms båda grenar
packade folkmassorna, kunde resultatet ha blivit ohyggligt – och
följderna oöverskådliga.”
Men:
”Just då Tamm höjde handen över den
intet ont anande Per Albins hjässa, såg jag en annan och
kraftigare näve fatta polismästarens arm och pressa den nedåt.”
Den som ingripit är ett annat polisbefäl, kommissarie
Kempe. Inför Horneys ögon släpar Kempe sin högste chef
tillbaka in i riksdagshuset. Därute avslutar Per Albin sitt tal
med orden ”Bröd, mera bröd!”
Om vad han sett får Horney inte skriva i sin tidning. Ögonblicket
var alltför laddat. Men det tycks vara fler som observerat det
hela. Dagens Nyheters utsände lägger till en kryptisk mening i
sitt reportage: ”Särskilt förtjänar poliskommissarien Kempe
en eloge för sitt humana och säkra uppträdande.”
Det rör sig inte om en isolerad eller anekdotisk händelse.
Gång på gång under våren 1917 hettar det till, från Västervik
och Göteborg till Seskarö och Ådalen. Och var gång är det som
om ett kyligt politiskt förnuft griper in, från vänster eller höger.
Samma sak när riksdagens andra kammare har sin hetaste debatt någonsin,
en vecka efter den 21:a april. Det gäller de paramilitära
skyddskårerna på Östermalm. Hela den redan splittrade vänstern,
från Carl Lindhagen och Fabian Månsson till Branting, Erik
Palmstierna och liberalen Nils Edén går till angrepp mot det
faktum att högerregeringen sett mellan fingrarna med skyddskårens
existens. Flera talare antyder att det även kan bildas röda
garden. Och det är bara tre dagar kvar till den första maj.
I en paus i den utdragna debatten kommer civilminister von
Sydow fram till socialdemokraterna Branting och Pamstierna och säger
kort: sluta debattera. Jag lovar att kåren skall upplösas redan
i morgon. Samma kväll meddelar DN:s löpsedel:
”BORGARGARDET UPPLÖST AV REGERINGEN.”
Det blev ingen revolution 1917. Inte heller något
Ådalen 31. Vilken ände av scenen man än försöker ställa sig
i, är det uppenbart att ett kyligt, politiskt förnuft dyker upp
momentant, som ett ögonblicks eftertanke, närhelst det riskerar
att braka loss, gå över i våldsamheter och öppen
konfrontation. Så svindlar det åter till en aning när man bläddrar
i samma nummer av DN, den 22 april 1917, och finner följande
rubrik: ”Ungsocialistisk kravall i Göteborg.” Artikeln inleds
med följande ord: ”I Göteborg ha idag ägt rum oroligheter,
som säkerligen kunde ha urartat till svåra kravaller, om ej
polisen visat en mycket berömvärd självbehärskning och på
alla sätt försökt lugna de irriterade folkmassorna.”
Ungsocialisternas ledare har även de gjort sitt bästa för att
gjuta olja på vågorna.
Det finns kanske en förklaring till det jag ovan beskrivit
som ”politiskt förnuft”, även om denna förklaring i
backspegeln kan te sig aningen dyster. Demokratin är 1917 ännu
ett oinfriat löfte i Sverige. Den allmänna rösträtten står för
dörren: hösten 1917 bildas den edénska
liberal-socialdemokratiska ministären och författningsrevisionen
sätts igång. Samma vår
finns ännu en /tilltro/ till politiken och dess möjligheter.
Demokratin är löftet; eftertanken, ”besinningen” helt enkelt
denna tilltro omsatt i praktiken.
Var fanns då denna tilltro till politiken i Göteborg förra
våren? Läser man till exempel David Karlssons noggranna genomgång
av händelserna kring EU-mötet (”Att kasta första stenen”,
Glänta nr 3.01) ser man en sak tydligt: sådana som Kempe och
Frans Johan Gustafsson fanns på plats, på bägge sidor om
kravallstaketet. Men att läsa hans referat är som att se våren
17 i en av Lisebergs skrattspeglar: överallt där tilltron och
samtalet börjar spira hörs plötsligt en megafonröst som manar
till något annat än just /politik/. Många av dem som befann sig
på gatorna 1917 stod på svältens rand; såväl poliser som
demonstranter i Göteborg våren 01 är vid jämförelse påfallande
välnärda. Vad som ändå gått förlorat är tilltron till den
parlamentariska demokratin som frihetens största möjlighet.